jueves, 28 de septiembre de 2017
Anna Ballester
Titula la conferència: "AMOR I POESIA CADA DIA".
Anna Ballester ens ha contat que té dues passions el teatre i la poesia, a més ens ha dit que havia tingut la sort de fer classes en centres educatius d'extraradis i amb alumnes amb diferents problemes.
Açò resumix l'esperit de mestre, de superar-se i connectar amb l'alumnat siguen les circumstàncies que siguen.
Cada dia a l'escola hauria d'haver-hi amor i poesia. Allò que és fonamental a l'aula, és la relació que s'establix amb els alumnes, la forma de parlar, mirar-los i acariciar-los, a banda de millorar la seua autoestima els motiva a anar cada dia a classe.
Conta que cada dia els hauríem de llegir un poema o fer rodolins. Són poemes molt curtets amb paraules que rimen i fets pels alumnes, de coses properes o d'ells mateixos. Alguns dels rodolins per als alumnes poden ser: Lluís que sempre està feliç, marta que de tant estudiar està farta.
Contar contes, recitar poesies, cantar cançons. És molt important per al desenvolupament dels xiquets. La poesia és plaer i les paraules són la màgia més poderosa, una paraula pot animar-te o afonar-te el dia.
Miquel Desclot diu que una paraula val més que mil imatges, importa la tasca per recuperar la sensibilitat. Cal recuperar les paraules, on es puga dialogar i estimar. Descuidar el llenguatge poètic en els xiquets és quasi una immoralitat.
Luis Garcia Montero diu que la rima és com el tic tac de les paraules. Amb la rima es recorda molt més fàcil i ajuda a millorar el ritme. A banda d'utilitzar imatges poètiques, metàfores, interpretar el món de diferent forma, és a dir, per a ser millor persona, més sensible.
Els mediadors, és a dir, qui estiga entre la poesia i els xiquets, deuen ser model de lectura en veu alta, per seduir als xiquets i captar l'atenció. Es pot fer poesia de forma divertida i enganxant-los a llegir.
martes, 26 de septiembre de 2017
Poemes paral·lels
Consistix en la creació d'un poema molt similar i seguint la mateixa estructura a un que ja està creat.
Per treballar Joan Salvat-Papasseit hem agafat el poema si jo fos pescador i a continuació hem creat el poema paral·lel.
SI JO FOS PESCADOR
Si jo fos pescador, pescaria l'aurora,
si jo fos caçador, atraparia el sol;
si fos lladre d'amor, m'obririen les portes,
si fos bandit millor
que vindria tot sol:
Els carcellers del món no em sabrien mai l'ombra,
si fos lladre i bandit no em sabrien el vol.
Si tingués un vaixell m'enduria les noies,
si volien tornar deixarien llurs cors:
I en faria fanals
per a prendre'n de nous.
Per treballar Joan Salvat-Papasseit hem agafat el poema si jo fos pescador i a continuació hem creat el poema paral·lel.
SI JO FOS PESCADOR
Si jo fos pescador, pescaria l'aurora,
si jo fos caçador, atraparia el sol;
si fos lladre d'amor, m'obririen les portes,
si fos bandit millor
que vindria tot sol:
Els carcellers del món no em sabrien mai l'ombra,
si fos lladre i bandit no em sabrien el vol.
Si tingués un vaixell m'enduria les noies,
si volien tornar deixarien llurs cors:
I en faria fanals
per a prendre'n de nous.
Joan Salvat- Papasseit
Joan Salvat- Papasseit (1894 -1924), va ser un escriptor nascut a Barcelona, d'educació autodidacta sense estils regulars. Va tindre gran importància com a redactor d'articles a revistes i simpatitzant de les corrents anarquistes i socialistes de l'època.
Per al poeta el tractament de l'amor i l'erotisme és tret distintiu de la seua poesia. El llibre el poema de La rosa als llavis ha estat descrit com un dels millors poemes eròtics de la literatura europea.
Per al poeta el tractament de l'amor i l'erotisme és tret distintiu de la seua poesia. El llibre el poema de La rosa als llavis ha estat descrit com un dels millors poemes eròtics de la literatura europea.
El niu de la merla
"El niu de la merla"
La més bella de les merles
vola, vola cap el niu
on té dos menuts com perles,
oberts de bec i d'ull viu.
Ai! La pedra dirigida
pel mandró malentranyant
l'ha deixada sense vida
Tot el cel n'ha endolat.
Dos ocellons sense mare
no sabien què és la mort.
Ara saben més, encara:
que hi ha gent que no té cor.
vola, vola cap el niu
on té dos menuts com perles,
oberts de bec i d'ull viu.
Ai! La pedra dirigida
pel mandró malentranyant
l'ha deixada sense vida
Tot el cel n'ha endolat.
Dos ocellons sense mare
no sabien què és la mort.
Ara saben més, encara:
que hi ha gent que no té cor.
lunes, 25 de septiembre de 2017
Endevinalles
Les endevinalles segueixen una estructura determinada, composta per 4 parts:
1- Estranyament. Triar objecte a partir del qual volem crear l'endevinalla. Descrivim l'objecte com si el veiéssem per primera vegada a partir dels seus trets.Exemple: (La lluna), redona, canvia, blanca..
2- Associació i comparació. Comparar l'objecte descrit amb altres objectes que tinguen alguns trets que hem comentat. Exemple: És redona com una moneda, un formatge, un plat... Naix i es fa petita tots els mesos com els diners del conte corrent. Blanca com la neu, la llet...
3- Metàfora final. Combinem els elements més adequats dels punts anteriors per construir l'endevinalla.Exemple: La lluna és com un formatge que la nit es menja a quarts.
4- Donar forma atraient a la definició misteriosa, preferiblement rimada.Exemple: Formatge sense forats que la nit es minva a quarts.
Suscribirse a:
Entradas (Atom)